11 apr. 2012

Dreads, äckligt?




Många hävdar att dreads är smutsigt och skabbigt, men tillåt mig att fnissa lite åt det! Jag har nog aldrig träffat någon med 'äckliga' dreadlocks. Vissa tvättar dem inte utan bara sköljer med vatten, men ärligt talat, det är bättre för håret att bara låta det vara från moderna produkter.
Säger väl inte att det är fy skam att använda produkter, jag gör det ibland jag med, men det är verkligen inte dåligt att köra au naturale! Snarare bättre, utan kemikalier kan håret med sina egna oljor (som obv är bra för håret) sköta sitt jobb ifred som det var sedan vi fick hår. Kom även ihåg att schampoo är nymodigheter som faktiskt mest sliter.

Jag schampoonerar och tvättar mina dreads rätt så sällan, ungefär en gång i månaden som högst. Brukar skölja med vatten mer ofta, och när jag väl rengör så använder jag Lactacyd som jag tycker funkar prima ballerina! Förut använde jag mig av stärkande och mjukgörande schampoo men nu när jag har börjat med balsammetoden så kör jag enbart på Lactacyd.
FAST, man kan använda sig av andra saker! T.ex bikarbonat och ägg. Kanske låter helt galet i dina öron, men det är ju populärt av en anledning. Jag själv har inte testat det än, men min fina vän Ida tipsade om det och hennes råd säger:

Om du ska tvätta med ägg tar du 3-4 äggulor (ev blandar ut med lite balsam) och masserar nogrannt in i bottnen. Tar cirkus 5 minuter. Man ska inte använda äggvitorna då de koagulerar i ditt hår och det känns ju inte särskilt fräscht. Skölj ur och avsluta med ett vårdande balsam.

Om du ska tvätta med bikarbonat (inte bakpulver) tar du ett par matskedar och späd ut med lite vatten till en gegga och massera in i hårbottnen. I början kan det ta ungefär fem minuter, men när håret vänjer sig med tiden går det fortare att få rent. Avsluta med ett vårdande balsam. Denna metod är tydligen grym för oss dreadisar!

Ska själv testa på bikarbonatmetoden, återkommer när det sker.

Men ja, dreads var det ja.
Det samlas damm i dem, det är oundvikligt, men förutom det finns det ingenting som är ohygieniskt med det.
En sak som är ohygeniskt, det är när man har i massa gelé som ska hjälpa dreadsen att mogna fint. Det kan man köpa på t.ex knottyboy och många hävdar att det är livsviktigt för att dina korvar ska må bra. Men i själva verket blir kletet bara kvar i håret och kan mögla, inte så mysigt direkt. Låt istället dem mogna och tova ihop sig av sig själva, mycket bättre resultat och du kan behålla dem längre.
När mina inte vill göra som jag vill, om två hårslingor inte vill bli tillsammans och bara håller sig åt sina egna håll, särar jag på dem och låter dem vara ifred. För då blir det som bäst i mina ögon.

Och till en del av er dreadfolks, sluta vara så besserwisser och låt andra schampoonera med vanligt jäkla schampoo från Åhléns, förlänga med extensions och balsamera om dem vill. Hår som hår, herregud.
Vet inte hur många gånger folk med dreads blivit helt till sig för att jag har förlängt mina, att det inte är på riktigt och tjosan. Nej, det är inte riktigt, men jag vill ha långa dreads och orkar inte vänta på att mitt hår ska växa i flera år. Ärligt talat brukar jag tappa ganska mycket respekt för personer med dessa åsikter, som inte låter en göra vad man själv vill och tvingar en att följa alla dessa regler för att få vara en i gänget.
En gång använde jag sköljmedel för att mjuka upp dem, sug på den ni.

Och med det avrundar vi med en bild på mig och en mango.

4 kommentarer:

  1. Väldigt bra inlägg och väldigt fin Nora!

    SvaraRadera
  2. Ohyes, har själv också dreads och förstår exakt vad du menar, kunde inte sagt de bättre själv! Förstår inte heller alla dessa fördomar folk har mot folk med dreads; ah, men du har dreads, du är en sånn ja!...it still just a hair.
    Men en fråga! hur gör du med den nya utväxten där nytt hår växer vid hårroten? :-) den finns ju olika knep, skulle vara roligt att veta hur du gör.

    SvaraRadera
  3. Mango mango mango mango mango mango mango *klapp klapp*!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiwi kiwi kiwi Kiwi kiwi kiwi Kiwi kiwi kiwi Kiwi kiwi kiwi!

      Radera