12 mars 2012

Hår hår hår hår.

Jaha. Tydligen var det någon tjej i melodifestivalpubliken som visade hår under armarna och nu råder det fullständig kalabalik på Facebook där man antingen är i gruppen som HATAR, gruppen som stolt visar upp sitt egna rufs eller den som står bredvid och rycker lite på axlarna och suckar dovt.

Först och främst. Ni som strongt hytter med näven mot hår och menar att det är äckligt och ohygieniskt; hur tänker ni nu? Jag är helt förstående om det råder om hurvida man tycker det är fint eller inte, men hur i helskotta menar ni när ni kommer med argumentet "ohygieniskt"? Really? Tänk efter lite, snälla.
Om det är så ohygieniskt, varför rakar inte män sig under armarna? Menar ni att det är manligt med hår under armarna? Men varför har vi kvinnor det sedan början i så fall?

Hår är där från början av en anledning. Hår är kroppens naturliga försvar mot ohygien.
Hår är bra.

Själv har jag rakat, för jag trivs med det, jag tycker det är behagligast så och jag är helt enkelt i den vanan just nu i mitt liv. Jag tycker dock att det är skitsnyggt och häftigt med kvinnor som bär upp sitt hår, då det enligt mig visar självsäkerhet och styrka. Så all respekt till er som står upp mot dagens normer och krav och går er egna väg, all respekt till er som visar att man inte behöver följa modegudarnas råd likt en slav.
Men jag tycker också att det absolut inte ska vara en fråga om feminism. Själv har jag svårt att se mig som feminist då jag tror på jämnställdhet bland alla människor, oberoende om man har snopp eller snippa. Det känns så fel att vi ska placera oss i olika läger bara för att vi inte är av samma sort. Vi är ju alla människor.


Det viktigaste är att man trivs med sig själv och följer det man själv strävar efter och tycker är bra. Vill ni ha rakat, ha rakat. Vill ni ha hår, ha hår.
Men kom inte och gasta om hur det ska vara när ni inte ens vet vad faktat säger.

2 kommentarer:

  1. Vad fan vet DU om hygien? Du som har äckliga dreads fulla av möglig gammalt skit. Vart tror du svettdoften samlas om man har hårstrån som suger upp skiten? Och att bara ta för givet att män inte rakar sig under armarna.
    "Snopp eller snippa". Guuu va korrekt du ska vara då, otvättade jävla Waldorffitta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar hur folk som hatar järnet alltid är anonyma, mitt careface finns inte ens. <3

      Men med tanke på att du vet att jag har gått på Waldorf kanske jag t.om känner dig. Varför vågar du inte visa vem du är? Hatar du mig så hatar du mig, det är ingenting jag kan göra åt och ärligt talat bryr jag mig inte ens. Finner det mer roligt faktiskt!

      Radera